Aller au contenu

Lhasa


Lycanos

Messages recommandés

Composé de Alain Raes et Kris Tremmery, Lhasa est un projet (belge apparemment) qui a réalisé quelques titres dans le style new beat et surtout techno assez atmosphérique, de 1989 à 1991.

Les principaux titres de Lhasa sont :

 

Acetabularia (1989)

 

Acetatechno (1989)

Deux titres New Beat qui sont sortis sur le même vinyl. Ce sont les premières productions de Lhasa.

 

 

The Attic (1990)

Un des titres les plus atmosphériques qu'on pouvait entendre, au début de 91.

 

 

Ray-D-8 (1991)

Il est sorti pour l'été 91 et se veut plus sombre, violent que son prédécesseur.

 

 

Orbital Distance (1991)

Arrivé fin 1991 et avec présence d'une ambiance assez spatiale accompagnée son de l'époque : le son hoover.

 

 

 

Voilà pour Lhasa dont le titre le plus connu est The Attic avec son côté proto-trance qui en aura charmé plus d'un, dans les clubs de l'époque.

C'est aussi mon titre préféré du projet qui est toujours aussi cool à écouter. :coeur:

J'aime bien aussi Orbital Distance pour les éléments cités dans sa description. 

Modifié par Lycanos
  • Merci ! 1
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Jamais entendu parler :D

Mais c'est frais globalement. Je n'écouterais pas en boucle mais ça le fait, surtout pour "the attic" et "ray-d-8"

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Quand j'ai découvert "The attic" à la radio, j'ai coupé l'enregistrement que je venais d'enclencher en me disant c'est un message crypté annonçant une catastrophe nucléaire, ils ne se sont pas foulés. Les sonorités techno qui étaient diffusés fin 91 étaient à peine digérés que pour que je dois emballé par celui-ci, je n'étais pas tout à fait près :D.

Comme l'émission s'est arrêté au bout d'un mois, il n'a été diffusé qu'une fois. En 93, Cocto le rediffuse et je réalise que je suis passé à côté du truc à cause de l'intro, ce côté froid avait tout pour me plaire. 30 ans après, il fait part des 10 meilleurs morceaux découverts fin 91. 

 

En faisant des recherches, je suis tombé sur "Ray-D 8" qui vise également dans le mille, totalement le genre de titre intéressant pour l'époque. Je le connaissais sans savoir que c'était Lhasa via un extrait diffusé dans "The sound of Begium". 

 

Quant aux trois autres, je ne les connaissais pas. Ils sont pas mal dans leur styles respectifs.  

 

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Je connaissais bien sûr The Attic, qui est un classique du genre. Je l'ai notamment sur le Serious Beats vol. 1. J'apprécie ses nappes sombres.

Le reste, je découvre.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Ray-D-8, même si je ne suis pas très fan de ses sonorités, il a, c'est vrai, beaucoup de potentiel.

 

 

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

The attic, moi je l'avais découvert sur Techno dance party, un must (aussi bien le titre que la compil' !)

C'est clairement le plus intéressant du lot. 

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Je ne connaissais pas et je retiens surtout The Attic :ok:

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Merci Lyca de mettre à l'honneur LHASA !

Comme dit précédemment, Attic fut leur tremplin. Un Ovni pour l’époque (et encore aujourd’hui d'ailleurs) ! On entendait les 5 premières notes si caractéristiques, et c’était le soulèvement des masses assuré :sound_discothek:

Je pense qu'il fait parti des premières GROSSES pépites des années 90, influencées par notamment Seet Exorcist - Testone ou encore Join The Future de UK Bleep and Bass. On est dans la même veine.

 

Quand à Orbital Distance, le track à l'ambiance si particulière, avec ce vocal hashé sur le beat, son break qui vous envoi dans l'espace, et la reprise qui vous fait re-atterir sur le dance floor ! Get up and dance !

 

...Memorable !

Modifié par Bidoul
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Suis tombé sur une chouette interview de LHASA :

Révélation

Bleep techno was all the rage in the late 80s / early 90s. On this side of the pond, seminal labels such as Warp were helping to popularise the sound, with tracks such as Sweet Exorcist’s ‘Test One’, LFO’s ‘LFO’ and Forgemasters’ ‘Track With No Name’ ushering in a new, inspiring and highly intoxicating strand of electronic music. Although its influence is limited and spans but a relatively limited number of tracks, bleep is a sound that definitely left its mark on electronic music. Most recently, a new UK label, Cease & Desist, has chronicled the sound via a brilliant reissue collection of tracks on ‘Join the Future: UK Bleep & Bass’. If you’re a fan of the aforementioned tracks, you’ll be all over that one. 

Another such label that emerged victorious thanks to a flirtation with bleep was Belgium’s Music Man. Alongside the likes of R&S, the imprint was every bit as influential to Belgium’s electronic music scene as the aforementioned Warp was in Britain. And their crowing achievement when it comes to bleep is most definitely Lhasa’s ‘The Attic’. Released in 1990, the track has proved an afterparty staple for over three decades now, with in-the-know DJs regularly returning to its many charms. Recently repressed via the STROOM label, Lhasa’s sound is enjoying a sort of mini-rejuvenation of late, with those wily old repress merchants Dark Entries also repressing the equally on-point ‘Acetabularia’ / ‘Acetatechno’. With all this in mind, we decided to call up Lhasa himself, as he gave us the lowdown on ‘The Attic’…

I’ve read that you’re from Siegen in Germany, but ‘The Attic’ is known as one of the signature ‘Belgian’ techno anthems. So first off, can you tell us a bit about how the track came to be on Belgium’s Music Man? And did it bother you that it was characterised as a Belgian record? 

Well this is more down to my dad being stationed in Germany in the early 1960s. Indeed, I could have been born in Texas because he was asked to relocate over there at one point, too. But make no mistake, I am Belgian, it just so happened I was born in Siegen in Germany and during the mid 70s we actually moved back to Belgium.

The 1970s were a very fruitful time to be a youngster, especially when synths appeared and began to capture my imagination. Even then, I thought they were being used in far too obvious a way, especially in the context of space and technology… something I found as conservative as plain rock music. But the switch came later in the 70s thanks to the likes of Tubeway Army, Cabaret Voltaire, Mi Sex, Metro etc. All of these bands conveyed other moods into their music. I thought of them as being like ‘hybrid’ acts in that they were far more than just electronic acts. 

To go back to your question, characterising ‘The Attic’ as a Belgian techno record is hard. Really, it’s just what I was influenced by and a result of how I interpreted things around me at the time. As it came out on Music Man, I guess a lot of people do see it as a classic ‘Belgian’ record though. Actually, I had a choice between signing it to Music Man or R&S, but I chose Music Man because otherwise I was locked in not on a per record basis, but on a fixed time basis. But the thing that bothers me about narrow-minded, mainly Belgian press and labels, is that they rarely appreciate their own creative people. For example, I’ve long felt that if I’d have been German that the track might have taken on an added dimension. But anyway, that’s just how things go sometimes. 

To go back to your question, characterising ‘The Attic’ as a Belgian techno record is hard. Really, it’s just what I was influenced by and a result of how I interpreted things around me at the time. As it came out on Music Man, I guess a lot of people do see it as a classic ‘Belgian’ record though. Actually, I had a choice between signing it to Music Man or R&S, but I chose Music Man because otherwise I was locked in not on a per record basis, but on a fixed time basis. But the thing that bothers me about narrow-minded, mainly Belgian press and labels, is that they rarely appreciate their own creative people. For example, I’ve long felt that if I’d have been German that the track might have taken on an added dimension. But anyway, that’s just how things go sometimes. 

How would you describe the mood in Europe around the time you produced the record? How did that influence your sound at the time? 

It’s funny because the track came out around the same time that the UK was also coming out with these crazy sounds. It was almost as if there was this sort of synchronicity to it all, even though people weren’t aware of it and different musicians were approaching things from a different angle. We had a club culture back then but I think it was probably different to what was going on elsewhere in Europe at the time. 

You could feel Belgium was different and the scene would draw crowds from all over Europe. But the fact is: the Belgian music scene was always very DIY.. If there were electronic bands over here during the late 70s and early 80s, chances are that they were more recognised abroad than in Belgium itself.

Were you surprised by the reaction to the record? 

My main aim when producing the track was to make something that I could listen to outside the context of a moving / dancing environment. So from that perspective, yes, the record’s reaction was a welcome surprise. Actually, although I’m not the type to want to go somewhere like Tomorrowland, the track did definitely make an impact in Belgium’s club scene during its heyday. I’d hear it in unusual situations, like the TV Broadcast company in the Netherlands who used an intro snippet in their programmes. Interestingly, people would often enquire about the name of the track, as if they were asking a DJ! So I found it really great that it was getting these sort of reactions from people who might not always be exposed to electronic music, and especially not in a club environment. 

 

Yes, I read elsewhere that you weren’t exactly receptive to a career in electronic music, saying you “despised” the big beat sound, and saying of the culture: ‘To me, they were yuppies with smileys plundering a subculture, shitting out one bland record after another’. Have your attitudes changed in recent years about the electronic music scene? 

What I meant was that I didn’t like music with a whole different backstory being used as non collateral in a dance – environment, which is what happened to several key tracks from the ‘80s indie scene. Nowadays things are different but impose their own problems,  and the democratization of music technology also means that the quality of music has suffered a lot. These days the chances of a piece of music grabbing us by surprise is actually severely less likely, which when you think about it as quite an odd fact. 

But I very much welcome the vinyl resurgence, especially around the album format because it really does provide a different experience: it rekindles the feeling you have when you discover as opposed to virtual overload. It is also great that the younger public can now be the real judges about what works or has qualities that make it unique.

 

Looking back now, do you have any regrets? Do you think you should have put out more music? 

I was very particular about it making music. So I would rather people speak fondly of something I made rather than it be something that felt like work to me. I am not the type that would use his elbows to force himself into the picture, and although I would have liked to have collaborated with people from Germany at the time, I don’t have any regrets about my stint in electronic music. 

Were you approached by any other labels at the time to release music? 

That was handled by the label actually. But I was approached as a ghostwriter for some well known DJs at the time. You know… the kind that wanted to put their name onto something by paying you. I could not be bothered though!

Do you still make music now? Or have you given up on it altogether? 

Both… depending on my mood! I do believe the best ideas come quickly without endless hours of faffing about, so there is still a chance I find an urge to produce, but it kind of depends if everyday life sucks you up too much. But there is no way I could live with the strain of trying to make money from a creative process.

Are you surprised by the track’s rejuvenation? Does it feel odd that label owners want to repress your music 30 years later? 

Absolutely! The person that says that he knows something he made will live on in some way in the future is a liar. You make it in the moment and then let it free. You cannot possibly comprehend why people pick it up again other than you have given them something from yourself that they in turn give back to you with their own thoughts. It is like lending your dreams to others in some ways… 

Why do you think ‘The Attic’ is still popular all these years later? 

Probably because, and I could be wrong, be I feel that it signals both a loss of something or a closing of something. But at the same time, it has an open view to the future, like the story is not finished yet.  You yourself, the listener, are of course the judge of all that. 

 

 

  • Merci ! 1
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Perso, j'ai découvert ce titre à l'ambiance extraordinairement prenante qu'est The Attic avec le passage radio de 93 évoqué par Mindscape, et c'est resté longtemps un titre sans nom sur ma K7 où je m'étais dépêché de l'enregistrer à cette occasion, ça a sûrement été le morceau qui m'intriguait le plus à une certaine période...jusqu'à ce que je me procure le 1er Serious Beats qui venait révéler la réponse à ce mystère. Sur Techno Dance Party, comme il n'est que sur l'édition 2CD et que pendant longtemps je n'avais que la K7, j'étais passé à côté. Bref, ce truc est vraiment totalement étrange au premier abord mais très vite addictif.

 

Il a été réédité en 2019, on trouvait à cette occasion une biographie intéressante d'Alain Raes sur Discogs, je vous traduis et copie-colle ça ici, en complément de la très intéressante interview dénichée par Bidoul.

 

Citation

Lhasa est l'idée originale d'Alain Raes, originaire de Siegen, en Allemagne. Adolescent, il a été inspiré par le morceau 'Are Friends Electric' de Tubeway Army et le morceau 'Beatbox' de Art Of Noise. En 1985, il a commencé à collectionner du matériel analogique (Prophet-5 ; Oberheim OB-X ; Linn LM-1) alors que les synthétiseurs numériques commençaient à devenir plus populaires. En 1986, le New Beat est né en Belgique. Les danseurs exploitent le côté sombre de la pop synthétique et les DJ passent des disques 45 tours à 33 tours avec le pitch control réglé sur +8. Alain joue dans des groupes de New Wave et a commencé à travailler sur la production et la programmation de synthés pour d'autres groupes.

En 1988, il sort le premier single de Lhasa, "Acetabularia" / "Acetatechno", avec l'aide de Kris Tremmery au chant et au concept. Le disque combine les mélodies glacées de Gary Numan et John Foxx avec les rythmes mécaniques de la techno et de l'EBM de Detroit. Sur le plan thématique, les deux morceaux tournent autour de la fin de la vie sur Terre, et incluent des samples de "Dr. Strangelove". Pour cette première réédition, nous avons ajouté 4 pistes bonus extraites d'une bande DAT d'une session d'enregistrement de 1990. Ces démos montrent un développement plus poussé du son Lhasa avec des instruments actualisés (Roland D-20, Yamaha TX16W, Korg 707), des tempos plus rapides et une énergie proto-rave menaçante. Tous les morceaux ont été masterisés par George Horn aux Fantasy Studios de Berkeley. Chaque exemplaire comprend un poster 11x11 avec des photos et des notes d'Alain.

 

 

 

 

Modifié par Moratto
  • Merci ! 1
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Top, merci Moratto, je me demandais hier en cherchant sur le net, quels outils il avait sous la main. Je pense qu'il etait soit bien entouré, soit d'un milieu aisé, car pour bosser sur une LINN LM1....!!! (j aimerais bien connaitre le prix de ce bijou aujourd hui)

The Linn LM-1: The Drum Machine that changed everything

 

Si @chrisAtWavosaur passe par là, et qu il connait un plugin VST Prophet-5 ou Oberheim OB-X ;)

 

Modifié par Bidoul
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Il y a 11 heures, Moratto a dit :

Pour cette première réédition, nous avons ajouté 4 pistes bonus extraites d'une bande DAT d'une session d'enregistrement de 1990

On peut trouver ca où ? (je continue les recherches)

[EDIT] ce serait ca ? https://www.discogs.com/fr/master/1643255-Lhasa-The-Attic-Sexxor

Modifié par Bidoul
Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Il y a 15 heures, Bidoul a dit :

Si @chrisAtWavosaur passe par là, et qu il connait un plugin VST Prophet-5 ou Oberheim OB-X

Y a le machin de Arturia (Prophet V) qui a l'air de plaire aux gens mais je l'ai pas personnellement testé. Et le Pro53 de Native mais il est discontinued me semble-t-il!
Et le OP-X pour le Oberheim 

 

Quant à Lhasa : on valide :ok: Perso découvert sur le Serious Beats 1 (qu'une radio avait eu la bonne idée de diffuser à l'époque !) et suivants pour les suivants.

 

Et on DOIT citer aussi ce titre en face B de The Attic =>

 

Lhasa - Feel Dis Beat (1990)

 

Qui nous rappelle le "Do That Dance" de CJ Bolland ;)

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Il y a 3 heures, chrisAtWavosaur a dit :

Qui nous rappelle le "Do That Dance" de CJ Bolland ;)

Monsieur est connaisseur. Une pépite en appelle une autre. Clairement inspiré.

Merci pour les ref des VST, vais jeter un oeil.

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Créer un compte ou se connecter pour commenter

Vous devez être membre afin de pouvoir déposer un commentaire

Créer un compte

Créez un compte sur notre communauté. C’est facile !

Créer un nouveau compte

Se connecter

Vous avez déjà un compte ? Connectez-vous ici.

Connectez-vous maintenant
×
×
  • Créer...